Volledige kroniek van de Nederlandse Soefi historie: Periode van 1915 tot 2016

1982

In een rondschrijven van maart 1982 wordt aangekondigd dat er overeenstemming is bereikt t.a.v. het beheer van de Dargah, het graf van Hazrat Inayat Khan. Vilayat Inayat-Khan, Hidayat Inayat-Khan, Fazal Inayat-Khan, Mahmood Khan Youskine en Karimbakhsh Witteveen gaan in onderlinge samenwerking en gezamenlijke verantwoordelijkheid de zorg dragen voor instandhouding van het graf binnen de daartoe opgerichte Inayat Khan Memorial Trust. [1] Het is daarnaast ook Hidayat’s vurige wens om uiteindelijk alle Soefi organisaties weer bijeen te brengen. [2]

 

Op 4 juni overlijdt in Doorn op 89-jarige leeftijd Kafia Blaauw – Robertson, centrumleidster van Rotterdam. Twee jaar voor haar dood richtte ze een eigen branche op binnen de Soefi Beweging, de Tariqat Inayat. Na haar dood wordt deze tariqa geleid door Ramana Klaassen uit Hilversum en vanaf 2002 door Ameen Carp, die de tariqa omvormde tot een studiegroep die tot op de dag van vandaag bestaat.

 

 

5 juli: een jubileum en een poging tot hernieuwde samenwerking

Dit jaar viert de Beweging de 100ste geboortedag van Hazrat Inayat Khan (5 juli 1882). Er zijn activiteiten op 3 t/m 5 juli op de locaties Banstraat 25, Anna Paulownastraat 78 en de Universel Murad Hassil in Katwijk aan Zee. Op de achtergrond van het jubileum speelt de verschuiving in het leiderschap van de Soefi Beweging.

4 juli: Fazal Inayat-Khan draagt de leiding van de Soefi Beweging over aan een coöperatieve Leadership Council van ‘Initiatic Lines’

5 juli oprichting brede leadershipscouncil met inbegrip van Pir Vilayat en Murshid Fazal in een poging om alle Initiatic Lines weer in de Soefi Beweging en Orde weer samen te voegen. Overige leden van de council zijn: Hidayat Inayat Khan, Mahmood Khan Youskine, Karimbakhsh Witteveen en Shazadi Khan – de Koningh. [3]

5 juli. De 100ste geboortedag (Viladat-dag) wordt gevierd in Suresnes in een grote tent in de tuin van Fazal Manzil . Aanwezig zijn o.a.: Vilayat, Hidayat en Mahmood. Vilayat doet een aantal aankondigingen: de vorming van de brede leadershipscouncil (zie hierboven) en de bouw van een Universel in de tuin van Fazal Manzil. (NB: Dit gebouw wordt uiteindelijk in 1990 gerealiseerd. Het is bepekt van omvang en meer een kapel te noemen.) Daarnaast wordt Vilayat’s zoon Seraphiel (later Pir Zia) gezegend en door hem benoemd als hoofd van the Confraternity of the Message. [4]

In Nederland wordt de ‘Eenheidsverklaring’ op 5 juli gevierd in de Banstraat. In de tuin wordt een groepsfoto genomen. Zie afbeelding onder:

Staand v.l.n.r.:  Myra van Leer, Murad Haitsma, Indra Pedrazolli (Italië), Iman Kunst, Ramana Klaassen, Phiroz Pool, Walia van Lohuizen, Virya Best (Engeland) Wali van Lohuizen, Zahuran van Lohuizen, Karima Sen Gupta (Zwitserland), Subhan van Lohuizen, Zohra van Essen (Zuid Afrika), Karimbakhsh Witteveen, Joyce Best (Engeland), Latifa Grotepas (Zuid Afrika), Umtul Kiekens, Kamila van Tricht (voorheen Elisabeth Keesing), Hakim van Lohuizen, Ied Cohen – Wiener, Jemal Oostendorp, Kabir Sen Gupta.
Zittend v.l.n.r.: Ratan Witteveen, Mieke Burgers – Witteveen, Tamina ter Reehorst, Rahman van Lohuizen, Shahzadi Khan – de Koningh, Sabir van Welsum, Mangala Bernouilli (Zwitserland), Magda van Essen (Zuid Afrika) Hazina de Smet – van Pallandt, Hens Duyster

 

Zomerschool 1982

Van 8 tot 15 juli wordt er een zomerschool georganiseerd volgens het traditionele programma uit de Suresnes-tijd (jaren ’20 en ’30). Het organiserend comité bestaat uit: Ameen Carp, Shazadi Musharaff Khan en Karimbakhsh Witteveen. [5]

Ook in India bij de Dargah van Hazrat Inayat Khan is een herdenking op 5 juli. Men kan een reis door India maken aan de hand van een chilla die Fazal zal verstrekken.

In september van dit jaar komt de Tariqa van Murshida Shahzadi bij elkaar in Arnhem. Op de onderstaande foto zien we op de voorste rij in het midden Walia van Lohuizen en Nawab Lint. Op de tweede rij zien we rechts naast Shahzadi Sabir van Welsum.

 

De Soefi Gedachte verschijnt dit jaar in slechts 2 nummers. Het tweede is een jubileumuitgave gewijd aan 100 jaar Soefi Boodschap. Het nummer bevat (soms postume) bijdragen van een aantal gerenommeerde soefi’s. Zo beschrijft Ied Wiener in het kort haar leven vanaf het moment dat ze in 1949 soefi werd.

Van 30 september tot en met 7 oktober brengt Murshida Shahzadi een bezoek aan Zweden. Ze wordt van vliegveld  Arlanda in Stockholm opgepikt door Munir Berild. Op het programma staan een lezing en een aantal interviews en klassen. [6]

In oktober werd een (nieuw, PK) Dagelijks Bestuur gevormd van de Soefi Beweging Nederland, bestaande uit Ameen Carp (Nationaal Vertegenwoordiger), Sabir van Welsum (Secretaris), Jan Wildschut (Penningmeester), Sofia in ’t Anker en Talat Rijken. [7]

Hidayat wil graag dat het soefi embleem van de duif die zijn hoofd op het hart heeft gelegd, onveranderd, een plek zal krijgen bij de Dargah van zijn vader. Dit embleem heeft Murshid zelf ontworpen en hij gebruikte het in privé kringen. [8] In een brief van 15 januari 1984 schrijft Hidayat later:

The head of the dove resting on its breast (heart chakra) as it is really ment by that specific “Eblem of the Messenger”, which symbolises the three prayers: Saum and Salat are the wings of the dove; and Khatum is the head of the dove, resting on its heart. That beautiful symbol of the resting on the heart, is obviously a reference to the “Zikar” as well as also being an illustration of Murshids most expressive words said in connection with the message: “ It is the cry of the Heart”.