Volledige kroniek van de Nederlandse Soefi historie: Periode van 1915 tot 2016

1947

Dr. R. van Brakell Buys, geportretteerd door Jan Poortenaar

 

 

Dr. R. van Brakell Buys heeft zich bereid verklaard 5 lezingen te houden over “Grote Soefi-figuren van der Oudheid”. De lezingen beginnen op 27 februari (vervolgens elke 14 dagen) en zullen plaatsvinden in het huis van de familie Jonker (Catrijnensingel 25 in Utrecht)

B. Eggink – van Stolk, de zuster van Sikar van Stolk, sticht in Kaapstad, Zuid –Afrika een Soefi Centrum. Zij was tijdens WOII al begonnen met het geven van lezingen en het houden van belangstellenden klassen. Belangrijkste mureeds zijn een Zuid-Afrikaanse van Franse origine (gevluchte Hugenoten) en een Brits-Indische geleerde, oorspronkelijk moslim. [1]

Oprichting Sufi Youth Brotherhood, door Maheboob Khan op voorstel van Gawery Voûte. De leiding over de SYB was aanvankelijk in handen van Elise Schamhart en kort daarop van Karimbakhsh Witteveen gevolgd door Subhan van Lohuizen. In de jaren ‘60 werd Salim Lange voorzitter.

Uit een artikel in het decembernummer van het blad ‘Mededelingen …’, van de hand van Elise Schamhart  blijkt dat er in 1946 reeds een Nederlandse versie van deze Brotherhood bestond die de naam ‘Soefi-jongeren Verbond’ droeg. Het doel van dit Jongerenverbond is tweeledig zo wordt in het artikel uitgelegd. Het bevorderen van onderling contact tussen de jongeren van de Beweging en het komen tot spirituele verdieping. Deze groep kwam op zaterdag 2 en zondag 3 november van dat jaar bij elkaar in het Arundale-House in Huizen. Onder hen bevonden zich drie deelnemers uit Engeland te weten Vilayat Inayat Khan en Mr. en Mrs. Wood. Zoals ook op de Zomerscholen nemen de voordrachten van Hazrat Inayat Khan een belangrijke plaats in, in het programma. Een van deze lezingen wordt voorgelezen door de dan negentienjarige Mahmood, de zoon van Maheboob. Verder lezen we dat op zondag Kafia Blaauw spreekt in de Universele Eredienst over het onderwerp ‘Het Erkennen van de Profeet’. Ook Vilayat spreekt. Hij zegt toe zoveel mogelijk aanwezig te zullen zijn op de bijeenkomsten van het Jongeren-verbond. Het weekend werd afgesloten met het gezamenlijk houden van de Confraternity.

6 juni. Shaikh-ul-Mashaik Maheboob Khan wordt 60 jaar. Uit handen van Salima van Braam en Khusnasib Hübner wordt een cadeau overhandigd namens de Nederlandse en buitenlandse mureeds.

Zijn dankwoord staat in het juninummer van ‘Mededelingen’:

“Den Haag, 7 juni 1947
Geachte en gezegende mureeds,
Daar mij zeer veel brieven en telegrammen bereikten uit geheel Nederland zowel als uit het buitenland ter gelegenheid van mijn verjaardag, wens ik u allen door middel van dit blad mijn diep gevoelde dank kenbaar te maken voor de goede wensen en vriendelijke gedachten, welke tot mij gericht zijn en die ik ten zeerste waardeer.
Moge Gods zegen op u rusten.
Shaikh-ul-Mashaikh”

 

De Zomerschool wordt dit jaar gehouden van 25 juli tot 8 augustus in Hilversum. [2] De ruime lichte zaal roept bij een aantal bezoekers herinneringen op aan de ‘Lecture Hall’ in Suresnes. Sh.uM. Maheboob Khan houdt een aantal lezingen, Murshid Ali Khan zet zich in voor zijn genezingswerk en brengt tijdens diverse bijeenkomsten liederen ten gehore. Murshid Musharaff vertelt over zijn leven tijdens de oorlogsjaren. Vilayat leidt de Confraternity. Murshida van Braam en Zuleikha van Ingen spreken tijdens de Universele Erediensten over de onderwerpen ‘De Boodschap als de wet van liefde’ en ‘Vernieuwing’. Verder wordt op een zondagavond door Soefi-jongeren het stuk Una opgevoerd. Later tijdens de zomerschool vertoont Phiroz Pool lichtbeelden uit Murshids leven. [3] Het is de eerste Zomerschool die Wali van Lohuizen, dan 15 jaar en net ingewijd, zal bijwonen. [4]

De Godelindeschool in Hilversum, locatie van de Zomerschool van 1947

 

Uit een bijdrage van Clara Eggink – van Stolk, blijkt dat de Beweging in 1947 nog steeds de vurige wens heeft het plan van Murshid tot de bouw van een Universel in Suresnes in vervulling te doen gaan. [5] Ook haar broer, Sirkar van Stolk onderstreept in zijn bijdrage ´De geschiedenis van de Zomerschool´ het belang van Suresnes als centrum van de Soefi Beweging.

Mik, de tweede zoon van Kafia Blaauw sneuvelt tijdens de zomer bij zijn deelname aan de eerste politionele acties in Nederlands Indië. Vier jaar eerder werd haar oudste zoon, Rob, gefusilleerd door de Duitsers vanwege zijn verzetswerk.

Er blijkt in die jaren overigens nog steeds een sterke band te zijn met Nederlands Indië.

“In verscheiden brieven van Nederlanders overzee klaagt men over het geringe geestelijke contact met het moederland, hetgeen als een sterk gemis gevoeld wordt. De redactie ontving hierover berichten betreffende Oost-Indië, Chili en India. Wij wijzen er daarom op dat ouders of familieleden bij onze administratie voor hun verwanten een abonnement kunnen sluiten, waarna het blad naar wens per luchtpost of zeepost regelmatig verzonden wordt.” [6]

Murshid Ali Khan verblijft dit jaar voor 4 maanden in Amerika om de Soefi centra ter plaatse te ondersteunen. Hij bezoekt onder andere New York en Detroit. In het najaar [8] bezoeken Maheboob Khan en Ali Khan Zweden en Noorwegen[9]

Het is in deze periode dat Musharaff Shahzadi ten huwelijk vraagt.

Op 28 november, een dag dat de maan vol was, zaten we in Raheema’s kamer, de Heren waren in Scandinavië, Shadbi en de kinderen ter bioscoop, en ik bracht hem (Musharaff) thee […] Toen, gegrepen hebbende mij bij de pols, liet hij mij neerzitten in Shaikh-ul-Mashaik’s stoel […] Do you think that you can be my life’s companion? [10]